„Percy Jackson i bogowie olimpijscy: Złodziej pioruna”, Riordan Rick

wydawnictwo: Galeria Książki
język oryginału: angielski
stron: 400
ocena ogólna: 5/6
ocena wciągnięcia: 5/6

Wspaniały powrót do przeszłości czasów współczesnych, do odniesienia tego, co dzieję się w XXI wieku, a dokładniej rzecz biorąc wspaniałe umieszczenie mitologii w ówczesnych czasach. Zdziwisz się czytelniku, bo w XXI wieku żyją Bogowie. Nie jacyś tam Bożkowie, tylko prawdziwi greccy Bogowie.

Szybko i wartko tocząca się akcja, mnóstwo zagadnień z mitologii, mitów i opowiastek oraz bardzo zmyślnie napisana historia. Bardzo przyjemnie czyta się o postaci, która nie jest idealna, niezbyt dobrze wie, co robić ani jak uratować świat. Choć raz czytelnik może uratować świat z bohaterem, gdyż Percy nie ma pojęcia, gdzie znajduję się Piorun Piorunów ani jak go odzyskać.

Razem z nim na misję wyrusza satyr Grover oraz córka Ateny, Annabeth bardzo inteligentna i roztropna dziewczyna. I u pojawia się pierwsze porównanie do Harrego Pottera – tak jak w HP tu jest trójka przyjaciół, która musi walczyć z potworami, złem i uniknięciem wojny. Tak jak w HP w tej powieści są dwa światy, a ludzie „normalni” nie zwracają uwagi na herosów i bogów. I tak jak w HP główna postać (tam Harry, tu Percy) ratują świat przed złym osobnikiem i rozwiązują sprawę. Podobne? Bardzo. Jednak te powieści tak zbieżne w kilku miejsca, są od siebie tak różne. Różnią się stylem, formą opisywania zdarzeń oraz motywem wykorzystanym w książce.

Cała akcja opiera się na mitologii, która w bardzo ciekawy sposób jest wplątana w życie. Jeśli nic nie pamięta się z mitologii to ma możliwość powtórki, a do tego jeszcze bardzo ciekawą powieść. Nie podobało mi się zakończenie: było zbyt banalne i błahe. Piorun piorunów został znaleziony w prosty sposób, co wpłynęło na powieść, która zdecydowanie za szybko się skończyła. Nie mogę przeczepić się do historii i bohaterów, bo Riordanowi udało się w bardzo fajny sposób uzyskać taką naturalną codzienność, jakby wszystko to, co opisuje naprawdę działo się w XXI wieku. Autor ma wyjątkową lekkość opisów, a jego przeżyciom wewnętrznym bohaterów nic nie brakuje.

Bardzo fajna młodzieżówka, która powinna pozytywnie też wpłynąć na dorosłych. To jak z HP, każdy znajdzie coś dla siebie.

18 myśli nt. „„Percy Jackson i bogowie olimpijscy: Złodziej pioruna”, Riordan Rick

  1. Czytałam na początku roku, naprawdę nie ma co się sugerować porównaniami z HP – kilka punktów wspólnych, ale świat mitów greckich spod pióra Riordana to osobna wartość. Warto dać spokój z uprzedzeniami i spróbować.

    Nie miałam odczucia, że zakończeniu czegoś brakuje. Bardziej utkwiło mi w pamięci ciężkie czytanie na początku „Morza potworów”.

    Widziałam też nieszczęsny film, never more…

    • Mnie te punkty wspólne ani trochę przeszkadzały. Nie zwracałam uwagi na te wspólności z HP, ale napisałam o nich, by inni wiedzieli, że to nie kopia, a normalna, oryginalna powieść.

      Według mnie brakowało, zakończenie było zbyt proste, pospolite. Ale ja jak zwykle się czepiam. :)

      Film jeszcze przede mną. Ale z tego, co pisałaś, nie nastawiam się na dużą oceną. :)

  2. O nie! I kolejny film będzie musiał czekać sto lat, żebym mogła go obejrzeć, bo przecież MUSZĘ najpierw przeczytać książkę! Ach, te blogi, a mogłam przecież nie wiedzieć o jej istnieniu… :D

  3. Juz dawno mam na swojej liście za sprawą Agny ;) Przeczytam w wakacje, w deszczowe dni nad jeziorem – nie ma wtedy nic lepszego niż dobra, wciągająca lektura.

  4. Na początku obejrzałam film z czystej ciekawości. Bardzo mi się spodobał więc od razu kupiłam książkę. Się zaskoczyłam ponieważ książka jest zupełnie inna od filmu. Jednak twierdzę, że i książka, i film są bardzo ciekawe. Polecam.

  5. Pingback: Pamiętnik bibliofia: dzień 9 czerwca « Wykredowana

Skomentuj

