„Pod Lupą: Ziemia zwana obiecaną: Opowieść o żydowskiej Łodzi”, Geremek Rafał

wydawnictwo: Axel Springer Polska sp. z.o.o.
język oryginału: polski
stron: 104
ocena ogólna: 5/6
ocena wciągnięcia: 4/6

Właściwie o Łodzi wiem mało, wręcz za mało. Właściwie nie zdawałam sobie sprawy z istnienia Getta w Łodzi, nie miałam pojęcia o tym, co się tam działo. Mało się mówi, bo nie ma kto o tym mówić. I wcale się nie dziwię tym, którzy żyją, że mało o tym rozmawiają. Trzeba też dać im zapomnieć. Czcić pamięć o tych, którzy znaleźli się w jakimkolwiek gettcie czy obozie zagłady. Pamiętać o tym, co się tam zdarzyło. Bo mamy wielkie szczęście, że nie urodziliśmy się wtedy.

Lektura naprawdę warta świeczki. To historia Łodzi, od mniej więcej czasu XIX wieku, opisana naprawdę szczegółowo, ciekawie. Zaczyna się od historii Łodzi w czasach, gdzie jej potęgą był naród Żydowski. Najlepiej prosperujące fabryki, znani malarze, artyści – większość wyznania żydowskiego. To oni umocnili miasto, finansowali teatry i instytucje kulturowe.

Nigdy nie byłam nietolerancyjnie nastawiona, co do innych religii (itp.), ale ta książka jeszcze szczerzej otworzyła mi oczy. Polska uratowała Żydów przed ich eksterminacją jeszcze przed wojną. A oni odpłacili się tak, że pomogli Polsce być lepszym krajem, o większej wartości towarowej, kulturalnej itd. Od dnia dzisiejszego będę jeszcze zagorzalej bronić ich praw.

5 myśli nt. „„Pod Lupą: Ziemia zwana obiecaną: Opowieść o żydowskiej Łodzi”, Geremek Rafał

  1. Mnie przede wszystkim Łódź, obok Warszawy i Krakowa, kojarzy się z gettem żydowskim, czy w ogóle z dużym odsetkiem Żydów zamieszkałych to miasto.
    Niestety historii Łodzi nie znam zbyt dobrze, o ile w ogóle mogę powiedzieć, że cokolwiek o niej wiem.

    Co do Żydów stosunek miałam neutralny, z lekkim przechyłem w kierunku pozytywnego, ale do czasu odwiedzenia Izraela.
    Niestety wygląda na to, iż 65 lat po zakończeniu najokrutniejszej i destrukcyjnej dla żydowskiego narodu wojny, Żydzi powielają dawne schematy – najpierw zajmują tereny zamieszkałe od lat przez Palestyńczyków, następnie wchodzą do arabskich domów i wypędzają ich mieszkańców, prowadzą wojnę w czasie której zabijają mnóstwo cywilów, po to wreszcie by zamknąć tę część arabskich uchodźców w czymś na kształt dawnych gett – w otoczonych murami, z żołnierzami patrolującymi okolicę w wysokich strażnicach, którzy zawsze są gotowi do oddania strzału Strefie Gazy i Zachodnim Brzegu Jordanu – śmiesznie nazwanymi Autonomią Palestyńską.
    Nie twierdzę oczywiście, że Żydzi podobni są do nazistów, czy że powielają ich zachowania – ale niestety ich polityka jest zła, powoduje dużo nieszczęścia i jako naród doświadczony przez historię powinni jako pierwsi to zobaczyć i zrozumieć. Ale do tego wciąż daleka droga.

  2. Ja też zbyt wiele o historii Łodzi nie wiedziałam – do czasu. Teraz wiem więcej niż moja druga połowa pochodząca z tego miasta ;) Polecam odwiedzenie Łodzi, bo tkwi w niej potencjał – szkoda, że niewykorzystywany… Naprawdę interesujące miasto z interesującą historią, w którą bardzo mocno wpleciona jest historia polskich żydów (z małej litery, bo traktuję ich jako wyznawców judaizmu, nie narodowościowo).

  3. W Łodzi to nawet nie byłam, o jego historii też wolę się nie wypowiadać. Getto było też w Lublinie. To miasto było od wieków naznaczone kulturą żydowską, mam nadzieję, że znajdą się środki na renowację starego kirkutu.
    Wystrzegam się nietolerancji i zawsze byłam pozytywnie nastawiona do Żydów. Wkurza mnie uznawanie za obelgę nazwanie kogoś Żydem. Ba, jak coś złe to pewnie Żyd. Sama chciałabym jakiegoś poznać, a tak zostaje mi obserwacja pielgrzymek młodzieży z Izraela do obozu w Majdanku (gdzie były kręcone sceny w „Lektorze”).
    Przyznam, że chętnie bym przeczytała o Żydach i Łodzi.

  4. Hm, ja o Łodzi wiem sporo, bo tam mieszkam :) A uważam za absolutny obowiązek mieć chociaż jako- takie pojęcie o mieście w którym się mieszka. Jednakże tej książki nie czytałam. Muszę nadrobić zaległości.

  5. Jeśli mam być szczera – nie wiedziałam o istnieniu getta w Łodzi. Zaraz poszperam w necie, żeby nadrobić zaległości.
    Zresztą, warto wiedzieć więcej o holocauście.

Skomentuj

